Корекційно-розвивальна діяльність

Лютий 2021р.

Тема арттерапії: Малюнок щастя.

План заняття.

1.      Знайомство з методикою.

2.      Терапевтичний вплив методики.

3.      Виконання малюнка.

4.      Рефлексія.

 




                 

 

Жовтень,листопад 2020р.

                      Тренінг з учнями 6-7класів.

                   «Що таке щастя і як його досягти»

http://narodua.com/jak-staty-schaslyvymy/scho-take-schastja.html

 

Отже, схоже, щастя – це не пункт призначення, це подорож. Кожен мріє бути щасливим, але як же цього досягти? Відповідь Мартіна Селігмана – до щастя потрібно рухатися, йти, докладати зусиль, принаймні на 40% зі ста. Причому в людини є вибір напрямку для руху. Однак абсолютизація будь-якого з напрямків веде до нехтування важливими частинами інших доріг – уявіть, скільки краєвидів можна втратити, забуваючи оглядатися на інші стежки! Шукаючи насолод, можна заблукати у їх розмаїтті та втратити нагоду зайнятися тим, що справді приносить радість – наприклад, улюбленою діяльністю. Активно шукаючи сенс, можна й не помітити його, весь ресурс потративши на пошук того, що завжди було поряд – у дрібницях навколо.

 

Отже, що таке щастя і як його досягти

Спостерігаючи за щасливими людьми, вивчаючи риси, притаманні таким людям, психологи виділили 10 головних кроків на шляху до щастя. Отже, як же пройти цей шлях достойно і досягти своєї мети - знайти щастя?

1. Щастя - це теплі стосунки з членами своєї сім'ї та близькими людьми

Хороша і дружна сім'я - чудова захист від негативних емоцій. Прогнозується, що в недалекому майбутньому депресія може стати однією з головних причин смертності. Саме сім'я здатна примирити душу людини з недосконалістю реальності і врятувати від згубної депресивної зневіри.

2. Щастя - це вміння бути вдячним

Будьте вдячні і друзям, і ворогам. Відчуття подяки допомагає краще сконцентрувати вплив позитивних емоцій і дозволяє нівелювати вплив негативних емоцій. Також важливо навчитися говорити дякую самому собі: так ви зможете прийняти свої недоліки і усвідомити свої кращі якості й успіхи. Уміння бути вдячним покращує як емоційний, так і фізичний стан.

3. Щастя - це бути оптимістичним

Щасливі люди не зациклюються на тимчасових невдачах і негараздах. Не опускайте руки, якщо щось не виходить. Направте ваші сили і час на те, що ви можете змінити. Спокійно сприйміть, що не все піддається вашому контролю і підвладне вашим бажанням. Пам'ятайте, що думки мають властивість матеріалізуватися, тому завжди дивіться в майбутнє з оптимізмом і вірою, що все буде добре.

 

 

4. Щастя - це бути захопленим і активним

Це може бути улюблена робота або чудове хобі, участь у благодійних акціях або просто похід в музей чи в гори. Головне, щоб ви отримували задоволення від того, чим займаєтеся. А саме, мабуть, найважливіше - чим би вам не доводилося займатися, робіть це з задоволенням.

5. Щастя - це доброта і милосердя

Більшість людей, що відчувають себе щасливими, часто й охоче приходять на допомогу іншим. Повірте, що ваше благополуччя, довголіття і здоров'я прямо залежать від кількості добрих справ, вчинених вами. Між іншим, цей факт підтверджується дослідженнями. Доброта покращує настрій людини, покращує самопочуття, підвищує впевненість.

6. Щастя - це усвідомлення того, що багатство й розкішні речі є далеко не головною складовою щасливого життя

Безумовно, багатьом хочеться стати мільйонером, але гонка за грошима, прикрасами, речами і майном не зробить вас щасливою людиною. Навпаки, найімовірніше, вас буде руйнувати жадібність, заздрість, злоба і страждання.

Дослідження вчених США показали, що за останні 70 років середній індекс відчуття себе щасливою людиною в американців знизився з 7,5 до 7,2 балів, не зважаючи на те, що в матеріальному плані за ці роки люди стали жити набагато краще. До речі, як не дивно, але у людей, які усвідомили, що щастя не в кількості грошей і матеріальних речей, нерідко фінансове становище чомусь поліпшується.

7. Щастя - це мудрість

Навчіться правильно розуміти причини можливих невдач і страждань і знаходити шляхи їх подолання. Будь-які негаразди і випробування слід сприймати як уроки, які підносить нам життя.

Навіть негативні речі, які трапляються з людиною, відбуваються з нею для того, щоб навчити чогось, дати новий досвід або направити на правильний шлях

8. Щастя це здоров'я

Зрозумійте, що ваше здоров'я залежить від вас. Мисліть позитивно, правильно харчуйтеся, ведіть активний і здоровий спосіб життя, рухайтеся, подорожуйте. Ваше здоров'я - важливий фундамент будівлі вашого щастя.

9. Щастя - це духовність

По-справжньому щасливі люди усвідомлюють, що принципи істинного щастя співзвучні основним принципам світобудови. Соціологи виявили, що віруючі в Бога люди відчувають себе більш щасливими, ніж атеїсти. Духовне зростання і чистота душі - невід'ємні елементи щастя.

10. Щастя - це саморозвиток

Рухайтеся вперед, пройдіть тренінги особистісного росту, розвивайтеся, вдосконалюйтеся. Наповніть своє життя метою кожен день в чомусь вдосконалюватися, дізнаватися щось нове, ставати в чомусь кращими. Все це також здатне зробити нас щасливішими.

 

Техніка «Моє щастя»

(ідеї із сайту http://nazarevich-art.com/o-nas/)

         Ми перебуваємо у великій напрузі та хвилюванні. Часто через все це забуваємо потурбуватись про себе, про свій фізичний та емоційний стан. Тому, хочу запропонувати вам пропрацювати одну із арт-технік, яка допоможе переключитись, проаналізувати свій теперішній стан, свої емоції і відчуття.

 

Пропоную вам намалювати Своє Щастя.

 

У кожного з нас своє уявлення про те, що таке щастя.  Для когось щастя - це тихе і спокійне сімейне життя, хтось шукає можливість реалізувати себе у творчості чи бізнесі, а комусь для щастя необхідно допомагати бездомним тваринам. Для індіанців південноамериканського племені піраха стан щастя взагалі є якоюсь даністю, природною річчю. Ці триста-чотириста людей живуть у долині річки Мейкі, їдять максимум двічі в день, сплять уривчасто по півгодини кілька разів на добу і називають нас, людей "освічених і розвинених", божевільними істотами. А більшість населення сучасного світу впевнена у тому, що життя повне проблем і часто буває важким і нестерпним. На відміну від племені піраха, що вважаються найбільш безтурботним народом на Землі і нездатні відповісти на питання "Що таке щастя?", найбільші уми "цивілізованого людства" вже протягом не однієї тисячі років намагаються пояснити цей дивний стан щастя і дати йому визначення.

 

Отже, техніка «Моє щастя». Малюнок цей буде дещо незвичний, він буде тільки одного кольору.

Необхідні матеріали: аркуш А4, кольорові олівці, фарби.

Крок перший:

-      Під час виконання вправи, можна включити улюблену мелодію чи заспокійливу музику (на ваш вибір)

-      Подумайте, що для вас є щастям… адже, у кожного з нас своє уявлення про те, що таке щастя. Для когось це наявність певних матеріальних речей, для когось це почуття, близькі люди поряд….

-      Коли ви поміркували та уявили своє щастя, подумайте з яким кольором асоціюється це щастя. ВАЖЛИВО, ЩО ЦЕ ПОВИНЕН БУТИ ОДИН КОЛІР

 

Крок другий: - малюємо своє щастя;

             - даємо назву вашому малюнку;

              - пишемо міні-твір (10-12 речень) про ваше щастя чи просто роздуми.

Крок третій:-киньте фото вашого Щастя мені приватно у вайбер (_________номер).

 

Впевнена, що робота Вам буде до душі.

 

 

Техніка «Моя любов до Себе»

(ідеї із сайту http://nazarevich-art.com/o-nas/)

 

Що ж це таке, любов до себе? Любов до себе - це природна і приємна турбота про себе, про своє тіло, розум, душу і дух.

Але справжня любов - це не просто турбота, а турбота радісна, коли дбати про себе  хочеться, коли в душі радість від самого процесу турботи. Якщо цього немає - турбота про себе є, а любові до себе немає, є просто самообслуговування. Так, деякі люди про себе начебто піклуються: себе вмивають, себе розвивають, себе годують, лікують - начебто піклуються. Але подивишся на такого: ні, не схожий він на людину люблячу! Хтось розумний і здоровий робить начебто для себе все, а люблячим його не назвуть. Чого йому не вистачає? Світла і радості в душі. Він дбає про себе - без радості, а коли немає радості, немає і любові.

Один із секретів любові до себе - в цій внутрішній радості і в її простій формулі, а саме: тепло, світло і енергія. Коли в душі є тепло, коли в душі є світло та сонце, коли у вас в душі і тілі є енергія - ви відчуваєте любов в душі, ви живете з любов'ю. Це - чудово!

Любіть себе, тому що ніхто у вашому житті не заслуговує стільки вашої уваги, як ви самі

Отже, техніка «Моя Любов до Себе».

Необхідні матеріали: аркуш А4, кольорові олівці, фарби

Крок перший

-      Під час виконання вправи, можна включити улюблену мелодію чи заспокійливу музику (на ваш вибір)

-      Подумайте, що для вас є Любов… А тепер, що є Моя Любов до Себе… за що я себе ціную, люблю, поважаю…

-      Коли ви поміркували та уявили Любов до себе, подумайте з якими кольорами асоціюється Любов до себе. Виберіть фарби чи олівці цих кольорів. І до роботи…

Крок другий

- малюємо Любов до себе. Малюємо до того часу, доки малюнок нам буде дуже подобатись

- даємо назву вашому малюнку

-      пишемо міні-твір (10-12 речень) про Любов до Себе чи просто роздуми

Крок третій

- киньте фото вашого Щастя мені приватно у вайбер (_________номер).

 

Впевнена, що робота Вам буде до душі.

 

 






Грудень2020р.

Тренінг. Гра-моделювання

Тема заняття: «Має значення».

Мета: Навчитися аналізувати ситуацію, виділяти головні і другорядні ознаки чи завдання.

Обладнання: Папір, ручки, кольорові фломастери, магнітна дошка.

                                                                  Хід заняття.

Завдання №1.

Розминка.

«Казка навпаки».  Почергова розповідь придуманої казки з кінця, з повтором продовженої кінцівки.

Завдання №2.

Гра-моделювання «Має значення»: Уявне приватне підприємство з виготовлення друкарської продукції «Флаєр». Обговорення умов та вимог стосовно даного підприємства.

1.    Обговорення важливого і не важливого для директора підприємства та працівників. Робота в групах.

2.    Оголошення представниками груп визначеного.

3.    Обмін думками з приводу оголошеного.

Завдання №3.

«Діалог». Два  учасники розігрують ситуацію, в якій один має переконувати іншого,а другий відмовлятися.

Завдання №4.

Рефлексія. Які завдання сподобалися, з чим справлялися легко, з чим важко. Які  якості маєте бажання розвинути у собі.






Листопад 2020р.

Тренінг «Корекція згуртованості учнівського  колективу»

План зустрічі.

1.      Обговорення поняття: дружба,друг,товариш,однокласник.

2.      Проведення діагностики.

3.      Виконання спільного малюнка на дошці.

4.      Рефлексія.






Копія адреси онлайн розвиваючих ігор:  https://logiclike.com/uk/rozvivalni-igri
ЦІКАВІ ТА КОРИСНІ!!!




Дієві вправи, які допоможуть «прокачати» пам'ять.
Для ефективного запам'ятовування нового матеріалу (будь-якого – законів фізики, нових віршів тощо) мозок необхідно постійно тренувати. Тренування забезпечать завдання, націлені на розвиток пам'яті, зосередженості, а також окремо лівої та правої півкулі мозку. Ми підготували добірку вправ, які допоможуть вам і вашим учням запам'ятати все!

Заплутайте мозок: робіть звичні речі інакше

Спробуйте якийсь час робити щоденні справи «неробочою» рукою (тобто, якщо ви правша – намагайтеся користуватися лівою рукою). Достатньо виконувати прості завдання: тримати зубну щітку, написати кілька речень на папері, застібати ґудзики, тримати ложку чи виделку під час трапези тощо. Така вправа покращує пам’ять та стимулює мозкову активність.

Послухайте музику

Музика покращує здатність зосереджуватися на конкретному предметі чи завданні та засвоювати нову інформацію на слух. Можете обрати якусь пісню (краще іноземною мовою) та вивчити її слова. Так ви отримаєте одразу кілька переваг: тренування пам'яті, вивчення мови та покращення емоційного і психологічного стану. 

Візуалізація

Розгляньмо ситуацію: ви дали учням завдання запам'ятати континенти від найбільшого до найменшого. Щоб діти легше впорались із завданням, попросіть їх уявити максимально чітко будь-який предмет меблів. Наприклад, це може бути великий білий комод, який має дві двері спереду, три висувних ящики та три полиці зверху. Тепер учні мають «розташувати» свої знання у ньому. На полиці, що знаходиться найвище, можна подумки розмістити Азію, трохи нижче – Північну Америку, ще нижче – Південну Америку, а от у висувні ящики «поставити» Антарктиду, Європу та Австралію. Така візуалізація допоможе надовго запам’ятати континенти. Що більше «умовних предметів», то більшим може бути комод. 

Метод римської кімнати

Цей метод запам’ятовування інформації у чомусь схожий на попередній. Потрібно уявити добре знайому кімнату та подумки «розмістити» у ній інформацію, яку ви хочете запам'ятати. Для кожного факту необхідно знайти своє окреме місце. Після цього достатньо згадати, що де поклав, щоб відтворити необхідні знання. Саме так робив Цицерон: готуючися до виступу, він прогулювався будинком та подумки розміщував у ньому основні моменти своєї промови. Варто додати, що ходіння кімнатою під час «розміщення» інформації сприяє кращому засвоєнню інформації. 

Метод Айвазовського

Іван Айвазовський полюбляв писати картини на мариністичну тематику. Він довго спостерігав за морем і запам’ятовував рух хвиль, які потім переносив на полотно. Спробуйте скористатися його методом! Запропонуйте учням обрати будь-яку пейзажну картину та протягом 5 хвилин дивитися на неї. Далі вони мають заплющити очі та в уяві відтворити кольорову гамму картини і найдрібніші деталі з неї. Завдяки цій вправі діти будуть краще запам’ятовувати зображення. 
Виходить? Чудово! Отже, саме час перейти до практичних вправ. Виконайте їх самі та запропонуйте учням!

Дивний зоопарк

Перед вами зображення із тваринами. Спробуйте протягом хвилини запам’ятати їх, а потім відкладіть зображення. 

А тепер запишіть назви всіх тварин з малюнку в алфавітному порядку. Не підглядайте!

Дзеркальне малювання

Візьміть великий аркуш паперу та по олівцю у кожну руку. Тепер спробуйте намалювати дві однакові фігури одночасно лівою та правою рукою (кола, трикутники, квадрати). Коли ви добре натренуєтеся і зможете легко впоратися із завданням, ускладніть його, додавши нові фігури: зірки, чашки, дерева тощо.

Синя спідниця та стрічка в косі

Знайомтеся! На малюнку зображені: Марія, Наталка, Ангеліна та Мішель. Уважно розглядайте малюнок протягом протягом 90 секунд. 
Не дивлячися на зображення, дайте відповіді на такі запитання:
1) У кого на голові сині бантики: у Марії чи Наталки?
2) Як звати дівчинку у синіх чоботах?
3) На кому з дівчаток костюм у горошок?
4) У кого з дівчат є кошеня: в Ангеліни чи Мішель?

Нелогічний ланцюжок

Знайдіть або попросіть когось написати список із 20 слів, які не поєднані між собою логічно. Тепер уважно дивіться на них протягом 90 секунд. Можете відразу поєднати їх за допомогою візуальних асоціацій. Далі спробуйте на окремому аркуші записати слова (бажано у тому ж порядку). Що частіше ви робитимете таку вправу, тим краще будуть результати запам’ятовування. Легко впоралися із двадцятьма словами? Отже, слід збільшити кількість слів.

Прізвиська

Протягом 30 секунд вивчайте зображення тварин та спробуйте запам’ятати їхні прізвиська. Далі закрийте зображення.
Запишіть в алфавітному порядку тварин, вказавши їхні імена. 

Криптографія

Спробуйте за 2 хвилини запам’ятати таємний шифр. Потім закрийте малюнок і розшифруйте слово на зображенні нижче. 

Готові? Поїхали! До речі, це завдання цілком реально виконати.

Відновіть прозу

Прочитайте тричі уривок із книги «Старий та море» (Ернест Хемінгуей). Намагайтесь запам’ятати всі головні деталі. Потім виконайте завдання після тексту. 
Тепер, не підглядаючи у текст, вставте пропущені слова. Потім перевірте правильність відповідей. 
І наостанок – корисні бонуси!
  • Як утримати знання у довготривалій пам’яті? Спершу потрібно вивчити матеріал, а потім повторювати з такими інтервалами: через 20 хв→6 год→ 24 год→48 год→3 дні→5 днів. А на 8 день – контрольне повторення. 
  • Хронічний стрес руйнує нейрони у мозковому центрі пам’яті. Щоб цього уникнути, практикуйте техніки релаксації та медитації, адже вони знижують рівень стресу і тривожності. Намагайтеся знайти баланс між роботою та відпочинком і уникайте багатозадачності. 

Тренінги





ГІМНАСТИКА  МОЗКУ. НЕЙРОГІМНАСТИКА І ОСВІТНЯ КІНЕЗІОЛОГІЯ
   Гімнастика мозку складається з простих і приємних вправ. Вправи полегшують всі види навчання і особливо ефективні для оптимізації інтелектуальних процесів і підвищення розумової працездатності. Вправи покращують розумову діяльність, синхронізують роботу півкуль, сприяють запам'ятовуванню, підвищують стійкість уваги, допомагають відновленню мовленнєвих функцій, полегшують процеси читання і письма.
   Наукові дослідження, що проводяться в психології і нейрофізіології виявили, що певні фізичні руху впливають на розвиток інтелекту людини.
На підставі отриманих висновків виникла нова система - Освітня кінезіологія, спрямована на вивчення зв'язків розум-тіло, і оптимізацію діяльності мозку через фізичні рухи.
На теоретичній базі освітньої кінезіології американськими психологами Полом і Гейлом Деннисон була розроблена програма Нейрогімнастики - "Гімнастика мозку". Це методика активації природних механізмів роботи мозку за допомогою фізичних вправ, поєднання руху і думки.
   За допомогою спеціально підібраних вправ організм координує роботу правої і лівої півкулі і розвиває взаємодію тіла і інтелекту.
Кожна з вправ нейрогімнастики, сприяє збудженню певної ділянки мозку і вмикає механізм об'єднання думки і рухи. В результаті цього новий навчальний матеріал сприймається більш цілісно і природно, як би розумом і тілом, і тому краще запам'ятовується. Крім цього вправи для мозку також сприяють розвитку координації рухів і психофізичних функцій.
Під впливом кінезіологічних тренувань в організмі відбуваються позитивні структурні зміни. Сила, рівновагу, рухливість, пластичність нервових процесів здійснюється на більш високому рівні. Удосконалюється регулююча і координуюча роль нервової системи. Гімнастика мозку дозволяє виявити приховані здібності людини і розширити межі можливостей діяльності  її мозку. Нейрогімнастика - це універсальна система вправ, вона ефективна і для дітей і для дорослих в будь-якому віці. Але особливо актуальне застосування кінезіологічних  вправ у дітей з проблемами в розвитку.
   Освітня кінезіологія рекомендується для кожного, хто бажає поліпшити якість і зміст свого життя і отримати задоволення від рухів.
Цілі кінезіологічних занять:
• Розвиток міжпівкульної спеціалізації.
• Розвиток міжпівкульної  взаємодії.
• Розвиток коміссур (міжпівкульних  зв'язків).
• Синхронізація роботи півкуль.
• Розвиток дрібної моторики.
• Розвиток здібностей.
• Розвиток пам'яті, уваги.
• Розвиток мовлення.
• Розвиток мислення.
• Усунення дислексії і дисграфії.
   Метод кінезіологічної корекції покращує у дитини пам'ять, увагу, мовлення, процеси письма і читання, просторові уявлення, дрібну і загальну моторику, знижує стомлюваність, підвищує здатність до довільного контролю. Заняття повинні проводитися систематично в спокійній, доброзичливій обстановці. Важливо точне виконання кожної вправи, тому необхідно індивідуально навчити кожного учня. Виконання кінезіологічних вправ можливо як вдома з батьками, так і на предметних уроках або на спеціальних заняттях. Заняття починаються з вивчення вправ, які поступово ускладнюються, і збільшується обсяг виконуваних завдань.






Корекційно-тренінгове заняття для набуття вмінь контролю гніву і агресивних проявів поведнки 

"Я СЕРЖУСЬ" 

Дата:вересень2019р.
Мета заняття: Корекція девіантних тенденцій поведінки молодших школярів. 
Головними завданнями є: 
- навчання дітей конструктивних форм поведінки та основ комунікації; 
- розвиток здібності адекватного прийняття себе та інших людей; 
- усунення надмірного напруження та тривожності молодших школярів; 
- викорінювання бар'єрів, що заважають конструктивним діям дітей; 
- регуляція соціальних відносин дітей; 
- зниження емоційногонапруження; 
- розвиток здібності зрозуміти емоційний стан іншої людини, уміння адекватно висловити       свій; 
- формування навичок позитивного впливу на інших; 
- ігрова корекція поведінки; 
- прищеплення навичок самоконтролю; 
- навчання основ ауторелаксації; 
- формування в дітей моральних уявлень. 

Засоби: 
- бесіди; 
- рольове прогавання ситуацій; 
- вправи на самопізнання і самовиховання; 
- етюди, пантоміма; 
- фізичні вправи, рухливі ігри; 
- психогімнастика і ауторелаксація. 






Тренінг для учнів
«Насильство, жорстока поведінка:
форми виявлення, профілактика, допомога»
Дата: Жовтень 2019року
Мета:
- ознайомити учнів з визначенням ознак фізичного, психологічного чи сексуального насильства над дітьми;
- ознайомити з поняттям «булінг» і його запобіганню у школі;
- надати інформацію про закони, що захищають жертву.
- провести анкетування на виявлення схильності до емпатії (додаток 2). (Емпатія -  здатність людини співчувати, переживати емоційний стан іншої людини, як особистий. Це стійка властивість особистості, її важко виховати і важко побороти)
Обладнання:                               
• глосарій: «Булінг», «Жорстока поведінка», «Насильство» і т. ін.;
• «рибки очікування»;        
• маркери, аркуші паперу;
• цукерки чи фантики різних видів цукерок за кількістю учасників;
• клубок;
• пам’ятки-буклети з профілактики жорстокої поведінки.

Хід тренінгу

І. Організаційний момент

Знайомство. Вправа «Лінія»
Уся група стає на край, обмежений мотузкою. Усі повинні помінятися місцями і стати в заданому порядку:
• за зростом;
• за іменами;
• за містами;
• за порою дня народження (осінь, зима, весна, літо);
• за кольором очей і т. ін.
Вступне слово тренера. Тема, мета, завдання тренінгу:
1. Що таке насильство і його види.
2. Причини виникнення насильства.
3. Поняття «булінгу».
4. Основи законодавства.
5. Практична допомога дитині.
Проблеми сімейного насильства і насильства в підлітковому середовищі є зараз одними з найактуальніших. Проблема насильства не нова, вона існувала завжди й існує у всіх країнах світу. У багатьох країнах світу щорічно квітень проходить під знаком синьої стрічки — такий міжнародний символ захисту дітей від насильства у всіх його проявах. Діти знайомляться з історією Синьої стрічки (додаток 1).
Очікування учасників тренінгу
Море. Біля великої риби у морі прикріплюються «рибки очікування». Тексти учасники зачитують.
Вироблення правил роботи в групі
Обговорення правил роботи на тренінгу: активність, «тут і зараз», правило піднятої руки, дотримання регламенту тощо.
II. Основна частина
Вправа «Об'єднання в 2 групи»
Учасники витягують картки із словами «насильство» і «толерантність». Кількість груп слів відповідає кількості учасників тренінгу.
Вправа «Асоціації»
На початкову букву слова «насильство» (для однієї групи) і слова «толерантність» (для другої групи) учасники пишуть свої асоціації з даними словами. Наприклад, слово «толерантність» у дітей може викликати асоціації: терпіння, спілкування, об'єктивність, любов, єдність, радість, моральність, співпраця тощо. Слово «насильство» у дітей може викликати асоціації: негатив, ненависть, агресія, страх, стрес, знущання, побиття, лицемірство, вигнанець, позбавлення тощо.
Ведучий звертає увагу присутніх на глосарій і висловлювання про жорстоку поведінку і насильство.
Ведучий пропонує вправу, що проходитиме з використанням техніки мозкового штурму: вільно висловлюються всі бажаючі, висловлювання не критикуються, записують усі, висловлювання можуть повторюватися.
Мозковий штурм (у двох малих групах)
1 група. Види жорстокої поведінки.
2 група. Наслідки жорстокої поведінки.
Представлення результатів мозкового штурму і обговорення у великих групах.
Інформаційний блок
Учасники разом з ведучим дають визначення поняттям, видам насильства. Звертають увагу учасників на такий вид жорстокої поведінки як «булінг».
Булінг (від англ. bully— хуліган, залякувати) – форма психічного насильства у вигляді «травлі», бойкоту, насмішок, дезінформації, псування особистих речей, фізичній розправі тощо.

Підлітковий булінг
Форми:                                                             
·         Фізичний булінг – навмисні стусани, штовхання, удари, побої, нанесення  інших тілесних травм.
·         Сексуальний булінг – це підвид фізичного булінгу (дії сексуального характеру).
·         Психологічний булінг – насилля яке пов`язане з діями на психіку, наносяться психологічні  травми шляхом словесних образ чи погроз, переслідуванням, залякуванням.
    Підвиди психологічного булінгу:
1.        Вербальний булінг, де зброєю служить голос (образливе прізвисько з яким постійно звертаються до жертви, обзивання, розповсюдження пліток);
2.        Образливі жести чи дії ( плювання в жертву або в її направлені);
залякування (використання агресивного язика тіла та інтонацій                  голосу для того, щоб заставити жертву щось робити чи не робити);
3.        Ізоляція (жертва навмисне ізолюється, виганяється чи ігнорується частиною колективу;
4.        Вимагання (грошей, їжі, інших речей);
5.        Пошкодження чи інші дії з особистим майном (крадіжка, ховання особистих речей);
·                                                       Кібербулінг – приниження за допомогою мобільних телефонів,     Інтернету, інших електронних пристроїв (пересилка неоднозначних фото, обзивання по телефону, знімання на відео бійок чи інших принижень і викладання відео в мережу Інтернет, цькування через соціальні мережі).
Булінг – в основному латентний (прихований, невидимий) для оточення процес, але діти, які страждають від булінгу, отримують психологічну травму різного ступеня важкості, що призводить до тяжких наслідків.
            Причини: заздрість, бажання принизити (заради задоволення, розваги чи самоствердження).
Найчастіше агресор – найпопулярніша особистість у школі, у якої багато друзів і партнерів, він сильний фізично й енергетично, виділяється зовнішністю, одягом, манерою поведінки, можливо, економічним і соціальним статусом. Він твердий, холодний, емоційно-чуттєво недорозвинений, біль інших його не хвилює.
            Дитина-жертва найчастіше, самотня (друзі нечисленні, або від страху за себе і зовсім відсутні), слабкіша фізично, соціально нестійка, нестабільна, по природі може бути відособленою, тихою, може мати відмінні від інших риси характеру: тонку душевну конструкцію, плаксивість, уразливість, слабко розвинуте почуття гумору, добродушність, поступливість, не конфліктність. Ці діти не можуть постояти за себе, а захистити їх нікому.  Діти-жертви можуть відрізнятися зовні: особливості фізичної будови, поганий зір, хода тощо.
Гра «Цукерки» (об'єднання в три групи)
Учасникам роздають цукерки кількох видів (скільки команд — стільки і видів цукерок чи фантиків). Команди формуються за видом цукерок.
Мозковий штурм (у трьох малих групах)
1 група «Рачки». Причини жорстокої поведінки в дитячому середовищі.
2 група «М'ятні». Причини жорстокої поведінки в родині.
3 група «Іриски». Хто і чому може бути жертвою жорстокої поведінки.
Пояснення своїх відповідей кожною групою, обговорення і доповнення у великій групі.
Міні-лекція
Ознаки, за якими можна запідозрити жорстоку поведінку (пам'ятка для учнів  «Виявлення жорстокої поведінки та її профілактика»).
Основи законодавства
Існує відповідальність за заподіяне насильство щодо іншої людини. У Кримінальному кодексі України існують закони, на підставі яких можна порушити кримінальну справу в тих випадках, коли дії кривдника відповідають визначенню різних форм насильства (фізичного, психічного, сексуального), і після того, як ці дії вже були скоєні: побої, погроза убивства чи заподіяння тяжкої шкоди; образа, що принижує честь і гідність; наклеп — поширення помилкових фактів; заподіяння шкоди здоров'ю. (Пам'ятка для вчителів і вихователів «Це необхідно знати кожному дорослому».)
Людина може звернутися по допомогу. Виникає питання: до кого, куди і коли. Показати дитині, що вона не самотня. У критичній ситуації підлітки і діти можуть подзвонити по телефону довіри, звертатися в міліцію, де підкажуть, що робити, куди звернутися. Вони можуть скористатися допомогою людини, якій довіряють (родичі, друзі, вчитель чи психолог школи). Можна звернутися в спеціальні центри: соціальної допомоги родині і дітям, соціально-реабілітаційний центр для неповнолітніх, психолого-медико-педагогічний, до комісії у справах неповнолітніх, у притулок для дітей, де їм буде надана допомога. Номери телефонів розташовані у вестибулі школи.
III. Підсумкова частина
Підбиття підсумків
Насильство в будь-якій формі неприйнятне. Люди повинні шанобливо ставитися один до одного.
Притча про жорстокість
В одному з монастирів Шаоліню майстер навчав учня. І якось учень поставив майстру запитання:
— Учителю, а як довідатися, наскільки я жорстокий?
— Щоразу, коли ти завдаватимеш удару своєму ворогу, уяви себе на його місці і відчуй його біль. І якщо один раз ти не відчуєш болю — знай, жорстокість поглинула тебе.
Будьмо толерантними один до одного, до самих себе, дорослих!
Рефлексія тренінгу «Рибки очікування»
Якщо очікування учасника тренінгу виправдалися, він пересуває свою рибку вгору, вона здатна плисти далі. Якщо очікування не виправдалися, то рибка залишається біля великої рибки.
Заключна вправа «Клубок»
- Діти, зараз ми проведемо невелику розминку, що допоможе нам підбити підсумок сьогоднішнього дня тренінгу і трохи відпочити. Отже, у мене в руках клубок ниток для в’язання. Зараз ми будемо в’язати візерунок нашої групи. Учасник, у якого в руках виявиться клубок, повинен сказати побажання усім присутнім, потім обмотати нитку навколо свого пальця і перекинути клубок будь-якому іншому учаснику. Постараємося, щоб клубок побував в усіх. І ще: уважно слухайте кожного, хто говорить. Це нам наприкінці знадобиться.
- Ось скільки приємних побажань ми почули. А тепер пропоную змотати клубок назад. Робити це будемо так: той, хто знімає нитку з пальця, намотує її на клубок і пригадує, що саме говорив попередній учасник, яке було його побажання.
Додаток 1
Синя стрічка квітня
Початок цієї традиції поклала історія, що відбулася навесні 1989 року. Мешканка Норфолка (США) Бонні Фіней довідалася про загибель свого чотирирічного онука Майкла.
Раніше хлопчик знаходився в лікарні з травмами, а потім був уміщений до фостерної (приймальні) на три тижні. Коли після закінчення тритижневого терміну дитину намагалися повернути рідній матері, Майкл плакав, кричав, що мама його не любить, і не хотів повертатися. Бабуся за станом здоров’я не могла піклуватися про дитину і взяти Майкла до себе, хоча розуміла, що йому не можна повертатися додому. Однак суд вирішив, що кращим місцем для дитини буде її рідний дім. Бонні Фіней більше не бачила свого онука. Незабаром її молодша онучка також потрапила до лікарні з переломом ноги в чотирьох місцях, а на руках були опіки від сигарет. І тільки після цього почалися пошуки зниклого Майкла.
Виявилося, що хлопчик був убитий у будинку матері, поміщений до шухляди від інструментів, а потім утоплений у болоті три місяці тому.
Те, що сталося, настільки сколихнуло Бонні Фіней, що вона вирішила присвятити своє життя боротьбі з насильством над дітьми. Під час похорону онука вона прив’язала синю стрічку до антени свого фургона, тим самим вона хотіла привернути увагу людей до цієї проблеми. Незабаром її підтримати різні агентства, ділові кола, місцеві співтовариства. Багато добровольців приєдналися до неї.
Чому синій колір? Бонні Фіней пояснює це тим, що вона не може забути синці на тілі своїх онуків. Синій колір служить постійним нагадуванням про те, що необхідно боротися з насильством і захищати дітей від насилля.


Додаток  2
Тест «Виявлення схильності до емпатії»
Інструкція: учень має висловити свою думку ( «не знаю», «ніколи», «іноді», «часто», «майже завжди», «завжди») щодо наступних стверджень.
  1. Мені більше подобаються книги про подорожі, ніж книги про долю людей.
  2. Дорослих людей дратує турбота батьків.
  3. Мені подобається розмірковувати про причини успіхів або невдач людей. 
  4. Серед музичних творів віддаю  перевагу сучасним.
  5. Якщо хвора людина виявляє дратівливість та незадоволення, до цього  слід ставитись поблажливо.  
  6. Хвору людину потрібно постійно підтримувати морально.
  7. Стороннім людям не слід втручатися в особистісні конфлікти, що виникають між двома особами.
  8. Старі люди зазвичай дуже образливі і вимогливі.
  9. В дитинстві сумна музика викликала у мене смуток, навіть сльози.
  10.  Якщо мої батьки роздратовані, то це впливає на мій настрій.
  11.  Мені байдуже, що мене хтось критикує.
  12.  Мені більш до вподоби роздивлятися портрети, ніж пейзажі або натюрморти.
  13.  Я вибачаю батьків, навіть у тих випадках, коли вони не праві.
  14.  Якщо кінь погано працює, його треба бити.
  15.  Коли я читаю про драматичні події з життя людей, то переживаю так, наче це відбувається зі мною.
  16.  Батьки ставляться до дітей несправедливо.
  17.  Не можу залишатися осторонь, коли бачу, як сперечаються підлітки або дорослі.
  18.  Я не звертаю уваги на поганий настрій батьків.
  19.  Мені подобається спостерігати за поведінкою тварин, я навіть відкладаю інші справи.
  20.  Фільми та книги можуть викликати сльози лише у сентиментальних та несерйозних людей.
  21.  Мені цікаво спостерігати  за людьми, їхньою поведінкою мімікою.
  22.  В дитинстві я приносив додому  бездомних кошенят, цуценят.
  23.  Всі люди озлоблені.
  24.  Коли дивлюсь на знайому людину , то  мені хочеться відгадати, яке в неї життя.
  25.  В дитинстві навколо мене збиралася купка молодших за мене малюків.
  26.  Коли я  бачу поранену тварину, намагаюсь їй допомогти.
  27.  Людина почуватиметься краще, навіть якщо просто уважно вислухати її.
  28.  Ставши свідком дорожньої пригоди, намагаюсь залишитись осторонь подій.
  29.  Молодші діти радіють, коли я пропоную їм нову гру або розвагу.
  30.  Люди перебільшують, коли кажуть, що тварини здатні відчувати настрій людини.
  31.  Конфліктну ситуацію людина має вирішувати самостійно, не залучаючи до неї оточуючих.
  32.  Якщо дитина плаче, то в неї на це є причина.
  33.  Молодь має поблажливо ставитись до літніх людей і задовольняти їхні прохання, і навіть причуди.
  34.  Мені хотілося б дізнатися, чому деякі однокласники бувають задумливими.
  35.  Безпритульних тварин потрібно знищувати, щоб захистити здоров’я людей та домашніх тварин.
  36.  Мені не подобається, коли друзі розповідають мені про свої проблеми, і зазвичай я змінюю тему розмови.

Обробка отриманих результатів.

      Перед підрахунком результатів слід перевірити ступінь щирості учня. Якщо він відповів «ніколи» на ствердження за номерами 3, 9, 10, 11, 13, 28, 36 або «завжди» на ствердження 11, 13, 17, 26, то він  не був щирим, а прагнув показати себе у кращому світлі.
      Результатам тесту можна довіряти, якщо учень дав не більше трьох нещирих відповідей.
      Результати тестування підраховувати за наступною шкалою:


Варіант відповіді
Бали
не знаю
0
ніколи
1
іноді
2
часто
3
майже завжди
4
завжди
5


82- 90 балів. Дуже високий рівень емпатійності. Людина дуже ранима, чутлива до образ, болісно реагує на критику. У спілкуванні тонко реагує на настрій співрозмовника, погано почувається в присутності «важких людей». Досить часто відчуває комплекс провини, побоюючись завдати комусь турбот або образити.
 63-81 бал. Висока емпатійність. Людина чутлива до проблем оточуючих, великодушна, схильна пробачати іншим недоліки та помилки. З інтересом ставиться до людей. Емоційно чутлива, комунікабельна, швидко встановлює контакт і знаходить спільну мову. Намагається уникати конфліктів, знаходячи компромісні рішення. В оцінці довіряє власним відчуттям, ніж аналітичним висновкам.
 37-62 бали. Нормальний рівень емпатійності, властивий більшості людей. У стосунках ця людина більш схильна судити про інших за їхніми вчинками, ніж довіряти власним враженням. Їй властиві стримані емоційні прояви. У спілкуванні делікатна, зазвичай не висловлює свою точку зору, якщо не впевнена у її прийнятності оточуючими.
12 – 36 балів. Низький рівень емпатійності. Людина зазнає труднощів в установленні контактів з оточуючими, незатишно почувається в компанії. Емоційні прояви інших здаються їй незрозумілими і безпідставними. Вона прихильник точних формулювань і раціональних рішень. Друзі і знайомі відмічають її ділові якості і стриманість.
11 балів і менше. Дуже низький рівень емпатійності. Відчуває труднощі у спілкуванні і встановленні контактів з оточуючими, особливо з дітьми та літніми людьми. Енергійна, іронічна, позбавлена сентиментальних проявів, зосереджена на собі. Хворобливо переносить критику на свою адресу. Не схильна поступатися власними інтересами заради почуттів інших людей.









Притча про жорстокість
В одному з монастирів Шаоліню майстер навчав учня. І якось учень поставив майстру запитання:
— Учителю, а як довідатися, наскільки я жорстокий?
— Щоразу, коли ти завдаватимеш удару своєму ворогу, уяви себе на його місці і відчуй його біль. І якщо один раз ти не відчуєш болю — знай, жорстокість поглинула тебе.
Будьмо толерантними один до одного, до самих себе, дорослих!


Основи законодавства
Існує відповідальність за заподіяне насильство щодо іншої людини. У Кримінальному кодексі України існують закони, на підставі яких можна порушити кримінальну справу в тих випадках, коли дії кривдника відповідають визначенню різних форм насильства (фізичного, психічного, сексуального), і після того, як ці дії вже були скоєні: побої, погроза убивства чи заподіяння тяжкої шкоди; образа, що принижує честь і гідність; наклеп — поширення помилкових фактів; заподіяння шкоди здоров'ю. (Пам'ятка для вчителів і вихователів «Це необхідно знати кожному дорослому».)
Людина може звернутися по допомогу. Виникає питання: до кого, куди і коли. Показати дитині, що вона не самотня. У критичній ситуації підлітки і діти можуть подзвонити по телефону довіри, звертатися в міліцію, де підкажуть, що робити, куди звернутися. Вони можуть скористатися допомогою людини, якій довіряють (родичі, друзі, вчитель чи психолог школи). Можна звернутися в спеціальні центри: соціальної допомоги родині і дітям, соціально-реабілітаційний центр для неповнолітніх, психолого-медико-педагогічний, до комісії у справах неповнолітніх, у притулок для дітей, де їм буде надана допомога. Номери телефонів розташовані у вестибулі школи.


Міні-лекція
Ознаки, за якими можна запідозрити жорстоку поведінку (пам'ятка для учнів  «Виявлення жорстокої поведінки та її профілактика»).


Немає коментарів:

Дописати коментар